Důležité informace

Zboží z Asie mohou klienti získat i bez přímého placení DPH

Od 1. října jsou účinné novely zákona o dani z přidané hodnoty a celního zákona. V praxi to znamená, že na zboží, které je do České republiky doručováno ze zemí mimo Evropskou unii, se vztahuje povinnost zaplatit DPH. O tom, zda ji adresát bude či nebude platit přímo, či ji uhradí už v rámci objednávky na e-shopu, rozhoduje odesilatel zásilky.

Od 1. října jsou účinné novely zákona o dani z přidané hodnoty a celního zákona. V praxi to znamená, že na zboží, které je do České republiky doručováno ze zemí mimo Evropskou unii, se vztahuje povinnost zaplatit DPH. O tom, zda ji adresát bude či nebude platit přímo, či ji uhradí už v rámci objednávky na e-shopu, rozhoduje odesilatel zásilky. V případě, že je obchodník zapojen do systému IOSS, nemusí adresát vyplňovat žádné celní prohlášení, ani dodatečně platit DPH přímo při doručování zásilky. Veškeré administrativní náležitosti vyřizuje odesílající e-shop v systému, který komunikuje jak s Českou poštou, tak s Celní správou.

Na to, zda je či není e-shop zaveden v systému IOSS, nemá Česká pošta vliv, ale podle dosavadních zkušeností tuto možnost plánuje využít většina velkých zahraničních e-shopů.

Co je IOSS

Jedná se o zcela nový model placení DPH při dovozu zboží do Evropské Unie. Je to však platné pouze pro zásilky do 150 EUR. DPH zaplatíte již při nákupu zboží na e-shopu. E-shop následně předává zaplacené DPH svému zástupci, který je speciálně pro tyto účely registrován k DPH pouze v jednom členském státě EU. Zmíněný zástupce pak odvádí DPH finanční správě toho státu, kde je tato speciální registrace provedena, a proto je ona finanční správa nazývána jako jedno správní místo pro dovoz.

Česká pošta hledá partnera pro provozování Balíkovny

Česká pošta plánuje rozšíření své sítě výdejních míst. Zákazníci České pošty nyní mohou vyzvednout bez zbytečného čekání svůj balík ve 450 Balíkovnách, umístěných na poštách. Nyní se chce Pošta zaměřit i na jiná frekventovaná místa mimo své pobočky. Vypsala proto výběrové řízení na partnera, se kterým by na provozu externích výdejních míst spolupracovala.

Jedná se už o druhé výběrové řízení. To předchozí bylo zrušeno, protože se do něj přihlásil pouze jediný zájemce. „Přestože bylo výběrové řízení na výběr partnera zajištující sít externích výdejních míst zrušeno, práce na projektu Balíkovna i nadále pokračují. Stále pracujeme na paralelním řešení, které umožní zapojit jednotlivá místa. Zde dodržujeme stanovený harmonogram, a tak jsme schopni našim klientům stále garantovat slíbený termín na počátku června, jako termín spuštění externí výdejní sítě,“ ubezpečila ředitelka Balíkovny Jana Sedláková.

Česká pošta nyní upravila podmínky tak aby ještě více odpovídaly potřebám klientů. Důraz je kladen na maximální dostupnost a jednoduchost služby. Zároveň jsou usnadněny podmínky pro případného provozovatele. „Snížili jsme hranici minimálního obratu na 150 mil. Kč z původních 300 mil. Kč. Doplnili jsme limitaci cen pro jednotlivé kategorie, tzn. pro klienty lze následně garantovat dobrou cenovou dostupnost služby, upřesnili jsme předpoklad počtu vydaných zásilek na maximálně 20 zásilek a další,“ vypočítává Jana Sedláková.

Zájemci, kteří by se chtěli do výběrového řízení přihlásit, mohou své nabídky zasílat do 16. března 2020.

 

Matyáš Vitík
tiskový mluvčí
Česká pošta, s.p.

606 111 060
vitik.matyas@cpost.cz